Til forsiden
Om Gorm Poulsen
Renovering af
MG TA 1937
Morgan +8 1972
Morgan Fabriken
Biler til salg
Stumpemarked
Tekniske artikler
Kontakt

Morgan +8 - 30 års udvikling

Det fremragende engelske Classic & Sports Car havde i Januar nummeret fra 2000 en udmærket gennemgang af mere end 30 års udvikling af Morgan +8. Overskriften lyder: "Mighty Morgans. We drive all the Plus 8`s; which comes top" ? Jeg har i det følgende forsøgt med en "uautoriseret" oversættelse

" - Bare fordi Morgans styling fortsætter år efter år, årti efter årti, så tror folk at intet nogensinde ændres. Tro om igen. De følgende 5 eksemplarer af Plus 8 afslører hvor meget raketten fra Morgan har ændret specificationer og køregenskaber gennem de seneste 30 år. Dette på trods af, at de grundlæggende egenskaber

# seperat chassis
# ramme i asketræ
# V8 motor
# og sliding pillar front affjedring

er forblevet uændret

Så hvis du nogensinde har drømt om en Plus 8, så er her en beskrivelse af, hvordan karakteren har af denne essentielle britiske sportsvogn har ændret sig gennemm årene


1969

Den originale Plus 8, introduceret i 1968, er den hurtigste karburator version grundet den særlige kombination af lav vægt, gearing og motorkraft. 0-60mph (0-ca 100kmt/GP) på 6,7 sekunder, opnået af Autocar, er hurtigere end nogen Jaguar E-type, omend E-typen trækker fra over 145 kmt grundet den langt bedre aerodynamik

Når man prøvekører dette eksemplar - iøvrigt nummer 36 bygget - oplever man hvordan Morgan har skræddersyet bilen til accelleration. Den brilliant flexible motor, close-ratio gearingen og den forførende lyd fra udstødningen opmuntrer dig til at udnytte Moss gearkassen fuldt ud, selvom den ikke har det hurtigste gearskift. Gearstangens præcise skift og korte bevægelser passer til en sportsvogn, men syncromeshen betyder, at gearskift ikke kan gennemføres hurtigt - og måden gearknoppen befinder sig langt fremme under instrumentbordet kan gøre den svær at nå.

Nu om dage er den lidt antikverede Moss gearkasse een af årsagerne til, at de tidlige Plus 8 modeller er efterspurgte, men dengang var Morgan nødsaget til at anvende den, da Rover selv kun leverede en automatgearkasse til deres V8 motor

Sammenlignet med senere versioner af V8 motoren, så har denne en sportslig kompression på 10,5:1. Der kan føles en "sløvhed" ved lave omdrejninger, men alt ordner sig fra 2.000rpm, kraften er enorm op til 5.200rpm, hvor den røde linie nåes på omdrejningstælleren, svarende til en topfart på 184 kmt i 4` gear - Autocar må have overskredet det røde felt for at opnå en topfart på 201kmt

En morsom detailje findes under motorhjelmen ved det cylinderformede luftindtag: Morgan måtte med en træklods slå en bule midt på cylinderen for at filteret kunne være under hjemlen (Tilføjet af GP: Der går rygter om, at et velrenommeret restauringsfirma engang rettede denne bule ud ved en gennemgribende restaurering af en Morgan, indtil de skulle montere filtret igen. Her fandt de ud af, at den skulle altså være der…)

Bilens handling er som forventet af en bil med denne type affjedring: Bagtil bladfjedre og ”leverarm”-dæmpere, fortil Morgans ”varemærke”, nemlig ”sliding pillars”. Når vejbanen er glat og tør opfører Plus 8 sig forventet med en kontrollerbar overstyring – men når vejen er våd kommer bagenden hurtigt. Ram et bump midt i svinget og du mærker det hurtigt: Bilen bliver nemt kastet ud af ideallinien. ”Cam and peg” styretøjet tilføjer den vintage følelse da det kun selvcentrerer lidt og har en del spil omkring midterstillingen. Bilens opbygning gør det dog nemt at pejle ligeud

At kravle ombord er lidt af en kamp fordi der er så lidt plads under Astrali rattet, men når man først sidder i de skålformede sæder er pladsen OK. Det er kun omdrejningstælleren, der kan ses gennem rattet; alle andre instrumenter er samlet i et centerpanel med speedometret længst til højre så det ikke kan ses når half-tonneau er monteret. Ulige alle senere Plus 8 er varmeapparatet i denne model af typen ”fug-stirrer” (=”duggen røres kun rundt”/GP) monteret foran passagerens fødder. Dette giver til gengæld plads for en værktøjsbox i fuld bredde i motorrummet

1976:

Den væsentlige ændring på denne Plus 8 mærkes allerede når man trækker fra. Den 4-trins Rover gearkasse (introduceret i 1972) føles mere moderne med lettere skiftebevægelser og en lift-up anordning til bakgearet, hvorimod gearskiftene ikke er så korte og præcise som i den tidligere Moss gearkasse. En væsentlig ændring kommer også fra den ændrede gearing til 3,31:1 mod tidligere 3,58:1. Denne Plus 8 er bedre på motorvej, skønt op-gennem-gearene-accelleration ikke er så kvik. Der er også et svagt krafttab grundet den lavere kompression på 9,35:1. Motorydelsen er ca 12 HK lavere ved 5.000rpm ligesom drejningsmomentet er ligeledes faldet fra 210lb til 202lb. Udvendigt er denne model 5 cm bredere end forgængeren, idet chassis rammen er gjort bredere for at lave plads til Rover gearkassen

Dette er den første af i alt fire øgninger af bredden med det resultat, at den allerseneste model af Plus 8 er hele 20 cm bredere end den første model. På dette eksemplar fra 1976 er skærmene bredere, men forskellen kan overvejende ses på den øgede afstand mellem forlygterne og køler”kappen” (cowl). Den forreste kofanger ser lidt for lille ud til denne model, da den ikke blev ændret samtidig, mens dette eksemplar ikke har monteret kofanger bagpå. (extraudstyr). Morgan er, nu som tidligere, kendte for længden på deres ”option” liste: Andre ting, der skal bestilles separat og modbetaling er udvendige håndtag (!) og en extra gummiliste på trinbrættet (!). Kabinen er i store træk uændret, dog er der nu af sikkerhedshensyn monteret polstring ovenpå instrumentbordet og pedalerne sidder mere tæt grundet Rover gearkassens extra bredde. I det testede eksemplar er styretøjet moderniseret med et Gemmer styrehus, der først kom som standard efter 1980. Dette har givet en lettere og mere akkurat styring ligesom selvopretningen er blevet forbedret

1986

Styretøj og gearkasse er de største mekaniske ændringer på denne model. Den største synlige ændring er dog layoutet af instrumentbordet. Nu forefindes hovedinstrumenterne – nyt design af VDO – lige foran føreren med en række af kontrollamper (billigt udseende design fra British Leyland / Rover) placeret imellem de to hovedinstrumenter. Et centralt placeret panel indeholder desuden fire mindre instrumenter og en række tangentafbrydere, alt imens vinduesviskere og –vaskere nu aktiveres via en anden arm på ratstammen

Standard rattet, som virker plastikagtigt, er nu forbundet til et ”rack and pinion” styrehus, leveret specielt til Morgan og konstrueret af Jack Knight. Det var en option siden 1984, men er nu standard. På trods af manglende servo går styretøjet let og mangler ikke præcision ved høje hastigheder. Handlingen på små snoede veje er mere direkte selvom affjedringssystemet er forblevet uændret

Det har aldrig været muligt at vælge overdrive til en Plus 8, så denne models 5` gear (introduceret i 1977) ændrer bilens cruising egenskaber. Rover gearkassen har samme udvekslinger som tidligere, men har nu en udveksling på 0,79:1 i 5`, hvilket giver 70kmh ved 1.000rpm. Dette er behageligt ved motorvejskørsel samtidig med at det forbedrer brændstoføkonomien. Gearstangen er nu nemmere at nå, idet den befinder sig tættere på føreren som en konsekvens af, at hele drivlinien – som nu leveres af Rover som en komplet enhed – er flyttet længere bagud, hvilket har medført både en bedre vægtfordeling og bedre plads under motorhjelmen

Denne mellemmodel i Plus 8 evolutionen har stadig karburatorer, som nu er Stromberg som i 1981 afløste SU`erne. Ved at anvende 5-trins gearkassen er denne Plus 8 nu på linie med Rover SD1 familien, som i 1983 blev suppleret med direkte benzinindsprøjtning til Vitesse. Morgan kunne således nu tilbyde en indsprøjtnings Plus 8 som option siden 1984 og som standard siden 1987

Denne model Plus 8 mangler servobremserne, idet de tidligere monterede Girling Powerstop servoer udgik i 1981. Der skal derfor anvendes betydelig mere pedaltryk, men ellers er bremsesystemet uændret siden de tidligste modeller og er stadig mere end tilstrækkelige til modellen. Skiver foran og tromler bagi har altid været standard i hele modellens levetid

En enkelt pudsig detailje: Selvom modellen er bygget efter April 1986 mangler den de lovpligtige sideblink. Der er således gået cirka 9 måneder, førend Morgan fandt ud af, at de byggede ulovlige biler…

1994

Fortsættelse følger